Cum funcționează Google

Se citește în
3 minutes
Ai citit

Cum funcționează Google

Iunie 18, 2015 - 17:05
0 comments

Dacă folosești computerul, folosești, inevitabil, și motorul de căutare Google. Puțin știu că, pagina simplă, care știe să răspundă la orice întrebare, ascunde povestea uneia dintre cele mai de succes și bogate companii ale timpului nostru. 

Cum funcționează Google

Pe la jumătatea anului 2014, doi dintre șefii Google - Erich Schmidt și Jonathan Rosenberg - au publicat o carte ce a devenit, aproape instantaneu, un mare succes: How Google works (Cum funcționează Google). 

Cartea în discuție e deosebit de interesantă pentru oricine e pasionat de tehnologie ori preocupat de cultura organizațională a unei companii care, de ani de zile, este prezentată în presă ca una ce oferă condiții de lucru fără egal (salarii foarte mari, bucătari angajați să împlinească poftele culinare ale inginerilor, locuri de joacă pentru copii ori animalele de companie, tot felul de spații de relaxare, posibilitatea de a trage un pui de somn la serviciu și tot așa).

În cele 286 de pagini ale cărții, autorii prezintă și lămuresc o mulțime de aspecte legate de Google. Cititorul află cum și cine face o angajare la Google (pp. 132 - 133), cum se formează echipele, ce fel de oameni sunt cei mai apreciați în companie, care sunt motivele pentru care ești promovat sau dat afară ori cum se nasc ideile și produsele noi. Mai afli cum trebuie să decurgă o ședință productivă (pp. 163 - 165) și cum se gestionează corect căsuța de email și multe altele.

În ansamblu, cartea e foarte interesantă pentru cine e pasionat de fenomenul IT ori are o firmă la începuturi sau vrea, pur și simplu, să înțeleagă mai mult din filosofia unei companii care cunoaște secretele a miliarde de oameni.

Pentru maximă onestitate, trebuie să mai subliniem ceva ce autorii, cu siguranță, nu și-ar fi dorit deloc să fie sesizat. Iată despre ce este vorba:

Autorii cărții, șefi de top la Google, nu prididesc în a sublinia cât de specială e compania Google, că a devenit o mașină de bani pentru că a înțeles realitatea într-un mod superior, că e vârful de lance al inovației IT și așa mai departe. Totuși, unele lucruri spuse doar în treacăt în carte, mai evidențiază o realitate, cam tristă pentru Google: în ultimii ani Google nu s-a mai remarcat prin inovațiile cool, cu care ne obișnuise odinioară. Eșecuri pe linie precum: Google Wave, Google Glass ori Google Plus pun sub semnul întrebării capacitatea Google de a privi în viitor așa cum o făcea odinioară. 

În orice caz, Google rămâne un fenomen al prezentului și un vârf de lance al progresului tehnologic contemporan, iar proiecte precum Google Car (mașina care nu are nevoie de șofer) ar putea schimba viitorul într-un mod în care acum încă e greu de imaginat. Așa cum Google a mai făcut-o deja.

Iată câteva pastile de „înțelepciune Google” pe care Mama Iloaia le-a găsit interesante: 

„...schimbarea tinde să fie revoluționară, nu evolutivă.” (p. xiv)

„...dacă nu crezi în propriile devize (sloganuri) nu vei ajunge prea departe cu ele.” (p. 23)

„Se spune că orice instituție este umbra extinsă a celui care o conduce.” (p. 62)

„Dacă stai cu ochii doar pe competiție, nu vei reuși niciodată să faci ceva cu adevărat inovativ. (...) Asta nu înseamnă că trebuie să ignori concurența. Concurența te face mai bun. Te păstrează ascuțit. Cu toții suntem oameni și suntem expuși la automulțumire, indiferent de cât de des ne repetăm nouă înșine că trebuie să ne păstrăm vigilența. Nimic nu te aprinde mai tare ca un competitor.” (p. 91)

„Șefii spun adesea că angajează oameni mai deștepți ca ei, dar în practică acest lucru rareori se întâmplă. Decizia rațională hai-să-angajăm-pe-acest-individ-pentru-că-este-foarte-deștept este subminată de gândul emoțional dar-dacă-se-va-dovedi-mai-bun-ca-mine-și-mă-va-face-pe-mine-să-par-incompetent-și-nu-voi-mai-fi-promovat-și-copiii-mei-vor-gândi-că-sunt-un-ratat-iar-soția-mă-va-părăsi-pentru-acel-individ-de-la-cutare-cafenea-luând-cu-ea-câinele-și-mașina. Cu alte cuvinte, natura umană își urmează calea.” (p.98)

„Oricine a încetat să mai învețe este bătrân, indiferent că are 20 sau 80 de ani. Oricine nu încetează să învețe, rămâne tânăr. Cea mai mare reușită în viață este să-ți păstrezi mintea tânără.” (p.102)

„O ședință prost condusă este o uriașă și demoralizantă pierdere de vreme.” (p.163)

„Când ești promovat într-o funcție de conducere, în primele două - trei săptămâni nu trebuie să faci nimic. Ascultă oamenii, înțelege-le preocupările și prioritățile, câștigă-le încrederea. Procedând așa, faci ceva important: stabilești o relație sănătoasă cu viitorii colegi. Și, foarte important, nu uita să zâmbești.” (p. 199)

„Lipsa resurselor stimulează ingeniozitatea. (...) Când dorești să stimulezi inovația, cel mai greșit lucru e să crești finanțarea. (...) Rasa umană a avut reușite magnifice atunci când limitările au fost maxime.” (p. 224 - 225)

„De prea multe ori tendința este de a hrăni luzării în speranța că se vor transforma în învingători.” (p. 236)

„Gândirea înțeleaptă vine din experiență, iar experiența vine din gândirea neînțeleaptă.” (p. 239)

(Mama Iloaia a citit ediția în engleză: Eric Schmitd & Jonathan Rosenberg with Alan Eagle, foreword by Larry Page, How Google Works, John Murray (publisher), London, UK. Ediția în română o puteți găsi AICI.)

Adaugă comentariu nou